درختچه کامیس پاریس
نوشته شده توسط : hr

کامیس پاریس

مشخصات : بومی امریکای شمالی نوعی شبه سرو می باشد دارای گونه های سبز و طلایی می باشد دارای سیستم ریشه ای عمیق و قوی گسترده می باشد در مقابل بادهای شدید مقاوم سرعت رشد آن متوسط درختی هرمی شکل

کاربرد : در جوانی درخت گلدانی مناسب کاشت در باغ ها پارک ها و منازل

دما : تا دمای ۲۳- درجه سانتی گراد را تحمل می کند مناسب با آب هوای معتدل است دمای متوسط ۲۱ تا ۲۴ سانتی گراد

آبیاری : در موقع جوانی باید مرتبا منظما آبیاری شود به ویژه در بهار و تابستان

نور : نیاز به نور زیاد و مکان های آفتابی دارد در صورت کمبود نور گیاه کم شاخ و برگ و برگ های داخلی آن قهوه ای و سوخته میشود

خاک: خاک های اسیدی را دوست دارد خاک های باتلاقی و خشک را نمی پسندد بهترین خاک شنی لومی یا رسی لومی است به طور کلی مخلوط خاک مرغوب باغچه به همراه کود دامی پوسیده با زهکشی مناسب ph =4.5-7

تکثیر : به وسیله کاشت بذر و یا به وسیله قلمه ساقه در فصل بهار و تابستان بهترین روش استفاده از قلمه ساقه است

رطوبت نسبی هوا : متوسط (۴۰ درصد به بالا) آب هوای مرطوب یا ساحلی را نمی پسندد

مکان : کاشت در باغ های صخره ای فضا های سبز منازل به صورت تک درخت

 ****************************

 

درختچه کامیس پاریس

 

نام فارسی : کامیس پاریس

نام انگلیسی : false cypress

نام علمی : chamaecyparis sp

از خانواده : cupressaceae

بومی : شرق آسیا

این درخت سوزنی برگ بومی آمریکالی شمالی و غربی است و دارای واریته هایی به رنگ های کبود ، سبز و طلایی می باشد ، دارای سیستم ریشه ای عمیق و قوی و گسترده است و در برابر باد شدید مقاوم است ، سرعت رشد آن متوسط می باشد (در مناطق با رطوبت بالا رشد آن سریع است) این گونه بیشترین تعداد رقم (بیش از 200 رقم) و فرم باغی را در میان گونه های خانواده سرو دارد و حتی برای آنها کلید شناسایی و طبقه بندی هم ارائه شده است ، درختی است هرمی شکل ، دارای شاخه های کسترده و آویخته و شاخه اصلی که نوک ان خمیده یا پهن شده است ، پوست تنه آن اسفنجی ، دارای برجستگی ها و فرورفتگی های فراوان و فلسی است و به رنگ اجری می باشد ، در جوانی درخت گلدانی بسیار مناسبی است و با بالارفتن سن نیز تک درخت بسیار زیبایی برای چمن زار هاست ، این درختچه ها دارای ابعاد ، اندازه ها و رنگ های گوناگونی می باشد و به خاطر این تنوع و زیبایی که در فضای سبز ایجاد می کند بسیار پرکاربرد و پر طرفدار می باشد .

نیاز ها :

آبیاری : در 2 سال اول کاشت باید گیاه را به طور مرتب آبیاری کرد ولی بعد از استقرار گیاه بته ای 3 بار باید این گیاه را سیر آب کرد ولی در پائیز و زمستان ابیاری را باید کاهش داد و هرگز خاک باتلاقی و یا خشک نشود .

نور : به خاطر بیرونی بودن و متحمل به سرما بودن به آفتاب مستقیم و زیاد نیاز دارد البته ابیاری فراموش نشود ، در صورت نور کم شاخ و برگ های داخلی قهوه ای و سوخته می شوند

دما : تا منفی 23 درجه را تحمل می کند در کل هوای خنک را می طلبد .

رطوبت : این گیاه به رطوبت متوسط نیاز مند است یعنی همان رطوبت محیط برایش کافیست

خاک : بهترین خاک ، خاک شنی لومی یا رسی لومی می باشد ولی به طور کلی خاک باغچه مخلوط با کود حیوانی با زهکشی عالی و PH 4.5 تا 7 مناسب است بیشتر خاک اسیدی را ترجیح می دهد .

تکثیر : قلمه راحت ترین روش تکثیر این گیاه می باشد زیرا بر خلاف پسر عمو های خود یعنی نوئل و آبیس و کاج ها راحت تر ریشه زایی می کند و مرکز کشت سوزنی برگان در ایران ، شمال کشور به خاطر رطوبت بالای هوا و هزینه پایین تولید می باشد و همچنین با بذر هم قابل تکثیر می باشد .

تغذیه : گیاه برای توسعه ریشه های خود به کود فسفره نیازمند است و برای شاخه و برگ خود به کود های نیتروژنه پس در اواخر پائیز حتما کود فسفره را لحاظ کنید .

تعویض گلدان : در صورت کاشت گلدانی این گیاه ، بهترین فصل تعویض ، فصل بهاران هم با یک سایز بزرگتر می باشد .

گونه های مهم شبه سرو :

1-سرو لاوسون : درختی است هرمی شکل ، دارای شاخه های گسترده و آویخته و شاخه اصلی که نوک آن خمیده یا پهن شده است ، پوست تنه آن اسفنجی ، دارای برجستگیها و فرورفتگی های فراوان و فلسی است و به رنگ آجری می باشد ، در جوانی درختچه گلدانی بسیار مناسبی است و با بالا رفتن سن نیز نوک درخت بسیار زیبایی برای چمن زار ها است ، این جنس خود دارای دو گونه است :

1-1شبه سرو لاوسون طلایی : اولین بار در سال 1862 در انگلستان معرفی شد ، کوتاه و کند رشد است و حداکثر ارتفاع آن به 4 تا 5 متر می رسد ، برگ ها فلسی با رنگ زرد طلایی می باشد .

آب و هوا : بهترین رشد در نواحی خنک ، مرطوب یا ساحلی ، گرما و سرما را تحمل می کند ، اما به سرمای زیاد حساس است ، تابش مستقیم افتاب یا سایه نسبی را ترجیح می دهد ، باید از باد های گرم یا خشک محافظت شود ، به آلودگی ، دود و غبار محیط حساس است .

خاک : بهترین رشد را در خاک لومی شنی با رطوبت متوسط و زهکشی خوب می نماید ، خشکی را تحمل می کند ،

هرس : نیازی به هرس ندارد .

تغذیه : تغذیه خاصی نیاز نیست .

آبیاری : ماهی یکبار آبیاری عمقی .

آفات و بیماری ها : نسبتا عاری از هر دو است .

شبه سرولاوسون فشفشه :

اولین بار در سال 1929 در پارکی در انگلستان از یک نونهال کشف و معرفی شد ، برگ ها سوزنی یا نیشتری به طول 6 میلی مترند . فرم تاج مخروطی و کشیده و آبی رنگ است .

2-شبه سرو ساوارا : اولین بار در سال 1891 در ژاپن مشاهده شد ، خیلی کند رشد است و حداکثر به ارتفاع 4 تا 5 متر می رسد ، تاج مخروطی پهن است ، برگ های خارجی تاج زرد روشن تا طلایی و برگ های داخلی زرد تا سبز روشن ، نوک شاخه ها به صورت رشته هایی باریک ، بلند و بدون انشعاب است و این یک مشخصه مهم در شناسایی آن از سایر ارقام است .

 http://bazrnahal.com/295/%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA%DA%86%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B3-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3/

****************************

 




:: موضوعات مرتبط: گل و گیاهان باغچه و فضای باز , ,
:: بازدید از این مطلب : 2005
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: